Jak na pozici VÍRABHADRÁSANA 1?

Pozice BOJOVNÍKA 1 kombinuje stabilní základnu v nohách (jógový princip STHIRA = pevnost) a uvolněnost v horní části těla (SUKHA = pružnost). Využití těchto principů spolu se zapojením značného množství svalů celého těla z ní dělá jednu z nejprospěšnějších jógových pozic.

Čemu se VYHNOUT?

  • Neaktivní zadní noha – povolené koleno, chybí opora v chodidle
  • Přední koleno vybočuje z osy (do boků) nebo předchází kotník !!
  • Pánev není v neutrální pozici (je vyrotovaná) !!
  • Spodní žebra jsou vysunutá vpřed
  • Ramena a hrudník jsou zavřené, přestože paže se snaží zvedat
  • Pohled směřuje dolů, krk je zapadený v ramenou
  • Neaktivní paže, lokty prověšené

Jak na to SPRÁVNĚ?

  • Zadní noha je propnutá v koleni, chodidlo je pevně zapřené do země (páda bandha) v úhlu 45°
  • Přední koleno je přímo nad kotníkem !!
  • Pánev je v neutrálním nastavení (zadní stehno rotujte dovnitř) !!
  • Spodní žebra jsou lehce vtáhnutá dovnitř, lopatky jsou stažené dolů
  • Dlaně, paže i ramena jsou lehce vytočené ven !!
  • Zvednuté paže jsou propnuté v loktech, dlaně můžeme spojit (pokud lokty stále udržíme propnuté)
  • Pohled směřuje vpřed či lehce vzhůru

TIP 1: Bolí-li vás ZADNÍ KOLENO, přejděte na špičku a nohy mějte rovnoběžně (pozice vysokého výpadu – ašta čandrásana). Bolest může být způsobena rotací v koleni.

TIP 2: Bolí-li vás BEDRA, zmírněte ohnutí předního kolene, aby se bedra více protáhla.