Jak na pozici ... tadásana?

Nic stabilního nemůže být postaveno na vratkých základech a proto i tadásana (pozice hory) je jógovou ásanou, které bychom měli věnovat patřičnou pozornost.

Správný stoj zdaleka není samozřejmý!

Nejčastější chyby, kterých se dopouštíme, jsou:

  • Nestabilita chodidla – problémy s nožní klenbou, patním ostruhám, vbočenému palci apod.
  • Vyhrbení horní části zad – horní zkřížený syndrom (zkrácení trapézu, ztuhnutí krčních svalů)
  • Vyklenutí bříška vpřed – dolní zkřížený syndrom (oslabené břišní svaly, zkrácení svalů kolem kyčlí a beder)

A toto přece nechceme!

Takže, jak na správný stoj?

  • Opora chodidel
  • zapřete se do pomyslného trojúhelníku v každém chodidle (pata – kloubek pod malíčkem – kloubek pod palcem)
  • linky spojující tyto body představují 3 nožní klenby (střední podélná, boční podélná, příčná)
  • vytahujte se vzhůru za temenem hlavy až k obloze (nebo alespoň stropu) – prociťujte vytažení od chodidel, přes kolena, pánev, hrudní kost a stále výš
  • zkuste vytáhnout stpodek hrudní kosti nahoru a vpřed
  • nezaklánějte hlavu!! Jen se vytahujte vzhůru
  • nechte ramena a klíční kosti volně klesat od uší dolů a do stran, tím rozšíříte prostor mezi lopatkami
  • stůjte vzpřímeně, ale uvolněně
  • DECH: dýchejte do spodních zadních žeber a pokoušejte se je s nádechem stále rozšiřovat od sebe (oříšek pro pokročilé: nechte spodní žebra odtažená od sebe i při výdechu!)

Zkoušejte stát tímto novým způsobem např. při čekání ve frontě, určitě pak bude postupova rychleji ;-)